preventief hersteltraject

Preventief hersteltraject voor uw werknemer? Wanneer zet u dit in?

In Ondernemen by De Gezonde Ondernemer

Gemiddeld heeft 13% van de werknemers last van burn-outklachten. Het kost uw bedrijf jaarlijks veel geld. Verzuim bent u daarom het liefste voor. Maar hoe signaleert u wat er speelt bij uw medewerker? En wanneer zet u een preventief hersteltraject in?

Om ziekteverzuim voor te zijn is het essentieel om op de hoogte te zijn wat er speelt bij uw medewerkers en in te zetten op duurzame inzetbaarheid. Investeren in gesprekken met medewerkers en werkelijk luisteren naar wat hen bezig houdt, helpt om meer inzicht te krijgen. Daarnaast geeft dit uw medewerkers het gevoel werkelijk gehoord en gewaardeerd te worden. Hierdoor spelen ze gemakkelijker open kaart dan in een bedrijfscultuur waar geen ruimte is voor gesprekken over bijvoorbeeld werkdruk en stress. Op tijd signaleren van spanningen scheelt u een hoop toestanden in de toekomst.

Signalen voor een preventief traject

Bij welke signalen moeten er alarmbellen gaan rinkelen? Wanneer kunt u gaan denken aan een preventief hersteltraject om voor uw medewerker in te zetten?

We zetten hier een aantal signalen op een rijtje:

  • Vergeetachtigheid

Vaker afspraken vergeten, warrig overkomen en meer fouten maken zijn tekenen dat uw medewerker veel aan zijn hoofd heeft en/of niet goed in zijn vel zit.

  • Klagen

Klagen en ontevreden gedrag is een uiting van stress en spanning.

  • Slecht slapen

Slecht slapen kan meerdere oorzaken hebben. Piekeren en stress zijn een veelvoorkomende oorzaak. Maar soms spelen hormonen mee bijvoorbeeld bij zwangerschap en overgangsklachten.

  • Een opeenstapeling van intense gebeurtenissen

Het meemaken van een heftige gebeurtenis, zoals het overlijden van een naaste, kan soms de aanleiding zijn van veel stress en spanning. Vooral als uw medewerker in het verleden al het een en ander heeft meegemaakt. Of als er nog meer werkdruk volgt op het werk.

  • Te loyaal zijn

Een loyale medewerker is een ideale medewerker. Het zijn de medewerkers aan wie u minder aandacht besteedt. Ze doen wat er gedaan moet worden en leveren weinig problemen op. Toch zit er een addertje onder het gras. Het zijn juist de meest loyale medewerkers die burn-out raken. Ze blijven maar doorgaan, kunnen hun werk niet loslaten, zijn privé altijd bereikbaar en vinden het nooit een probleem om over te werken. Terwijl zij die ontspanning juist hard nodig hebben om hun energie te herstellen.

In gesprek gaan

Uiteraard geldt dat een van bovenstaande signalen nog niet maken dat uw medewerker een preventief traject nodig heeft. Als u merkt dat een bepaalde klacht de overhand krijgt of er spelen meerdere klachten ga dan vooral in gesprek. Kijk samen wat u kunt doen om erger te voorkomen. Een preventief traject helpt uw medewerker beter om te gaan met spanning en stress, en burn-out en daardoor uitval voor te zijn.

Vond u dit interessant? Lees ook:


Bron:
Dit bericht is eerder verschenen op BoFit.nl

Deel dit bericht