Zo pakt u een burn-out aan bij uw personeel

In Gezondheid by De Gezonde OndernemerGeef een reactie

Op tijd een burn-out herkennen bij uw personeel voorkomt dat iemand langdurig uitvalt. Maar waar moet u eigenlijk op letten? En hoe pakt u dat vervolgens aan?

Uw anders zo loyale medewerker is de laatste tijd kortaf en humeurig. Hij of zij ziet er vermoeid uit, en straalt weinig energie en plezier uit. Ook trekt diegene zich steeds vaker terug. Bijvoorbeeld door niet mee te doen aan teamuitjes of door zich geregeld ziek te melden. Misschien slecht geslapen of toestanden thuis, denkt u nog. Maar loopt uw medewerker langer dan een half jaar met stressgerelateerde klachten rond dan spreekt u al van een burn-out. Het is dus belangrijk om alert te zijn en zo voor beiden partijen een hoop ellende te voorkomen. Dus hoe herkent u een burn-out bij uw personeel? Hoewel burn-out een verzamelnaam is voor diverse stressgerelateerde klachten, voeren extreme vermoeidheid, een verminderd (zelf)vertrouwen en een cynische houding vaak de boventoon. Andere symptomen die voorkomen zijn:

  • Snel huilen, snel boos
  • Slechte concentratie
  • Slecht slapen
  • Lusteloos
  • Hartkloppingen
  • Veel piekeren
  • Veel of juist weinig eten
  • Hoofdpijn en buikpijn
  • Hyperventilatie
  • Aanpakken met inlevingsvermogen
Op de juiste manier

Okee. U herkent een aantal van de bovenstaande symptomen en vermoedt dat uw medewerker een burn-out heeft. Hoe pakt u dit vervolgens aan? Iemand die tegen een burn-out aanloopt is veelal kwetsbaar, prikkelbaar en ziet zelf meestal een burn-out helemaal niet aankomen. De boodschap dat hij of zij een burn-out heeft kan een behoorlijke impact geven. Ook kan uw medewerker het gevoel hebben onder druk gezet te worden. Dit op de juiste manier aanpakken vereist dus enig inlevings- en incasseringsvermogen. 

Een vertrouwd gesprek

Hoe begint u? Het beste met een niet al te zwaar gesprek. Creëer een veilige omgeving waarin in vertrouwen dingen besproken kunnen worden. U kunt bijvoorbeeld een wandelingetje maken, zodat u hier niet over hoeft te beginnen waar andere collega’s bij zijn. Begin niet direct over een burn-out maar peil gewoon eerst even hoe het met hem of haar gaat. Laat uw werknemer eerst zelf maar praten. Het makkelijkst is als hij of zij zelf vertelt dat het niet zo goed gaat. Geef aan dat niet alles vertelt hoeft te worden, maar vraag wel door als dat kan en reageer op wat de ander zegt. Hiermee geeft u aan dat u echt luistert en interesse hebt. 

Naar de bedrijfsarts

Erkent uw medewerker dat hij of zij niet lekker in zijn vel zit, probeer dan mee te denken over de volgende stap. U kunt natuurlijk vragen wat diegene er al zelf aan gedaan heeft, welke stappen al ondernomen zijn en wat de behoefte is. Bijvoorbeeld meer rust, overzicht of meerdere gesprekken. Maar het belangrijkste is om te adviseren om langs de bedrijfsarts te gaan. Zo kan vastgesteld worden of er inderdaad sprake is van een burn-out. Dit mag u namelijk niet zelf doen. Ook is het wettelijk bepaald dat u geen medische gegevens mag vastleggen, geen behandeling mag voorstellen of een waardeoordeel uitspreekt. Is uw medewerker inderdaad burn-out dan heeft u er beiden het meeste baat bij als hij of zij een burn-outspecialist, psycholoog of coach uitzoekt om bij te herstellen. Via de bedrijfsarts ergens verplicht naartoe gestuurd worden werkt vaak alleen maar averechts. Wel mogen er via de bedrijfsarts suggesties gedaan worden, zeker als u goede ervaring hebt met bepaalde burn-outhulpverleners. 

Nog niet toe aan een gesprek

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat uw medewerker helemaal niet zit te wachten op uw goedbedoelde praatje. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Hij of zij is er nog niet aan toe om te erkennen dat het niet goed gaat. Probeer het dan over een tijdje nog een keer en kom met voorbeelden wat opvalt in het (werk)gedrag. Of misschien vindt uw medewerker het lastig om over deze gevoelige onderwerpen te praten en schaamt hij of zij zich hier voor. En dit laatste komt vaker voor dan u denkt. Veel mensen zijn bang voor de consequenties die een dergelijk gesprek kan hebben. Als ook het gevoel er alleen voor komen te staan. Door dit uit te spreken en hier ruimte voor te krijgen, verliezen deze emoties hun kracht. Geef verder aan dat gesprekken ook met een collega, bij wie hij of zij meer op zijn gemak is, besproken kan worden. Geef het belang aan van zo’n gesprek. U werknemer krijgt zo inzicht in wat er speelt en ziet beter de ernst van de situatie in. En dat is de eerste stap naar herstel. 

Lees ook: Herken de eerste signalen van stress

Zoekt u begeleiding voor een medewerker met stressklachten of burn-out? Heeft u een burn-burn-outspecialist nodig?


Bron:

Intermediair.nl | 30 juli 2019

Deel dit bericht

Leave a Comment