Er komen steeds meer zzp’ers bij. Maar overleven zij de markt ook? Werken ze fulltime of parttime? Met een stijgende of dalende omzet? Kortom: hoe gezond is de onderneming van de zzp’er? Een onderzoek van de Kamer van Koophandel.
Meer dan de helft van alle ondernemingen in Nederland is zzp’er. Om precies te zijn: 64 procent. Dat is 31 procent meer dan vijf jaar geleden. Dat klinkt als veel, maar hoeveel zzp’ers overleven eigenlijk die oh zo belangrijke eerste vijf jaar? Over het algemeen zetten 6 op de 10 ondernemers door. Parttimers doen het hierbij ietsje beter dan fulltimers. In Drenthe en Friesland is het percentage ‘overlevers’ overigens het hoogst. Daar zijn maar liefst 67 procent van de ondernemers na vijf jaar nog steeds vol aan de bak. Vooral in Limburg doet de parttime zzp’er het goed (68 procent). Daarentegen hebben Flevoland en Zuid-Holland de meeste fulltime zzp’ers die moeite om het hoofd boven het water uit te houden. Noord- en Zuid-Holland en Noord-Brabant zijn de populairste provincies om zzp’er te zijn. En startende zzp’ers vind je vooral in Noord-Holland.
Bij de helft stijgt de omzet
Hoe goed zzp’ers het doen is onder andere te zien aan de omzetcijfers. Hoe waren die in 2017? Bijna de helft van de ondervraagde zzp’ers heeft de omzet licht tot flink weten te verhogen. Bij een kwart is dat hetzelfde gebleven en 24 procent zag de omzet licht tot sterk dalen. Uit analyse van het onderzoek van de KvK blijkt dat verschillende factoren invloed hebben om die omzetstijging.
Vernieuwing zorgt voor groei
Vernieuwing speelt een belangrijke rol om de omzet te laten stijgen. Dit betekent: productinnovatie, nieuwe markten ontdekken en vernieuwde en verbeterde technologie inzetten. Bijna de helft van de zzp’ers heeft de afgelopen drie jaar nieuwe producten of diensten op de markt gebracht. Daarnaast heeft meer dan een derde vernieuwingen aan gebracht aan de (bedrijfs)processen en organisatorische of marketingvernieuwingen uitgevoerd.
Samenwerken breidt het netwerk uit
Samenwerken is ook een vorm van vernieuwen. Het zorgt niet alleen voor het uitbreiden van het netwerk en hiermee nieuwe klanten, maar je deelt ook kennis, vaardigheden en acquisitie. Zzp’ers werken het liefst samen met andere zzp’ers (33 procent). Daarna volgen bedrijven en klanten. Met kennisinstellingen wordt het minst graag samengewerkt.
Op zoek naar opdrachtgevers
Hoe komen zzp’ers aan hun opdrachten? Moet ze hier veel aan doen? Maar een kleine groep zit in de luxepositie dat ze nooit naar opdrachten hoeven te zoeken; 8 procent van de zzp’ers heeft altijd voldoende opdrachtgevers. Zo’n 1 op de 5 hoeft nauwelijks actief naar werk op zoek te gaan; zij worden geregeld zelf benaderd door opdrachtgevers. Bijna een derde van de zzp’ers die diensten aanbiedt besteedt regelmatig tijd en energie aan het vinden van nieuwe opdrachten en 14 procent doet dat continu.
De populairste zzp-branches
Bent u van plan om binnenkort een nieuwe onderneming te starten? Dan is het interessant om te weten welke branches het meest populair zijn. De meest voorkomende sectoren waarin gestart werd in 2017 zijn: de Zakelijke dienstverlening (vooral organisatie- en adviesbureaus), Bouw (vooral in woning- en kantorenbouw), Gezondheid (vooral in de thuiszorg), Detailhandel (veel parttimers starten internetwinkels) en Cultuur, Sport en Recreatie (veel nieuwe schrijvers en podiumkunstenaars).
Vond u dit interessant? Wellicht is dit ook wat voor u:
Bronnen:
Flexnieuws.nl | 27 februari 2018
Abouthrm.nl | 27 februari 2018
Deel dit bericht