bewegen

Meer bewegen voor een vitaler brein

In Gezondheid by De Gezonde Ondernemer

Wereldwijd worden we steeds luier en zitten we meer. Ook ondernemers zitten veel en steeds langer achter de computer, laptop of iPad. Niet alleen fysiek heeft dat gevolgen, ook uw psyche vaart hier niet wel bij. Want bewegen stimuleert nu juist die delen in onze hersenen die we nodig hebben om mentaal scherp te blijven.

Het prefrontale brein reageert sterk op doorbloeding door regelmatige lichaamsbeweging en fysieke training. Dit deel van onze hersenen is ook actief tijdens het plannen en organiseren, het ontplooien van creativiteit, het leren van feedback en het nemen van logische beslissingen. Regelmatig bewegen is dus indirect van invloed op de mate van uw succes. Want met een vitaal brein kunt u deze complexe en snel veranderende wereld beter aan, bent u scherper en kunt u meer anticiperen op uw omgeving.

Een beetje bewegen

Om een vitaal brein te krijgen en dus meer te bewegen hoeft u niet per se topsport te beoefenen. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat flink sporten terwijl u de hele dag heeft gezeten, die negatieve effecten niet teniet doen. Want: na ieder uur zitten neemt de kans op fysieke klachten toe zoals aderverkalking, ontstekingen en een verhoogde bloeddruk. U doet er dus beter aan om geregeld een beetje te bewegen dan in één keer veel.

De oplossing?

Wat is de meest effectieve oplossing om de negatieve effecten van te veel zitten tegen te gaan en uw brein te stimuleren? Heel simpel. Gewoon iedere 20 minuten van uw bureau weglopen en even bewegen. U heeft maar 2 minuten nodig, dat is alles. We geven hieronder 9 eenvoudige tips om u hierbij te helpen.

9 tips voor een vitaler brein
  1. Ga in uw pauze naar buiten en maak een wandeling;
  2. Installeer een online timer zodat u iedere 20 minuten gewaarschuwd wordt; 
  3. Doe als minister Rutte en pak de fiets naar uw kantoor;
  4. Verdeel van te voren uw werk door de dag heen beter zodat u beweging en werken goed kunt afwisselen;
  5. Doe 20 keer de squat om verslapping van benen en billen te voorkomen; 
  6. Installeer de app ‘7 Minutes Workout’ om al uw spieren in beweging te brengen in slechts 7 minuten;
  7. Maak vaker afspraken buiten de deur in plaats van via de telefoon of Skype. Zo beweegt u automatisch al meer;
  8. Loop 1 minuut de trap op en af;
  9. Werkt u thuis? Doe licht huishoudelijk werk tussendoor zoals het bed opmaken of de was in de wasmachine stoppen.

Van 21 t/m 23 november wordt er in de RAI Amsterdam naar aanleiding van de Week van de Ondernemer een uitreiking gedaan voor het Vitaalste Bedrijf van Nederland 2017. De uitreiking wordt gecombineerd met een lezing van Erik Scherder over vitaliteit op het werk. 

Vond u dit interessant? Wellicht is dit ook wat voor u:

Deel dit bericht