de gezonde workaholic

Hoe wordt u een gezonde workaholic?

In Gezondheid by De Gezonde Ondernemer

Sommige mensen werken zich te pletter en raken nooit gestrest of burn-out. Wat is hun geheim? Een onderzoek naar workaholics. En: hoe blijft u zelf een gezonde workaholic?

Afgelopen jaar deed de Nederlandse Lieke ten Brummelhuis, organisatiesocioloog op de business school van de Simon Fraser University in Vancouver, onderzoek naar motivatie en de balans tussen werk en privé. 1.277 werknemers meldden zich aan om mee te doen. De onderzoekers vroegen naar hun gewerkte uren, hun motivatie en hun gezondheid. 763 van de deelnemers ondergingen ook fysieke testen. 

Werkverslaving

Wat bleek? Een werkverslaving leidt tot klachten als hoofdpijn en buikpijn en verhoogt de kans op op hart- en vaatziekten. Maar dat geldt niet als iemand met motivatie en plezier werkt. De gewerkte uren zegt dus niets over de stress en druk die dit eventueel met zich meebrengt. Ook Ilona van Beek, neuro- en klinisch psycholoog en docent aan de Universiteit van Utrecht, kwam in 2016 tot deze conclusie. Zij gaf aan dat er minimaal twee vormen van hard werken zijn: een ‘slecht’ type hard werken (werkverslaving) en een ‘goed’ type hard werken (bevlogenheid).

Risicofactoren

Een werkverslaving heeft negatieve gevolgen voor de persoon en de organisatie. Terwijl bevlogenheid voornamelijk positieve gevolgen heeft. Toch kan iedereen verslaafd aan zijn werk raken. Van CEO’s tot verpleegkundigen. Wel zijn er risicofactoren. Mensen die van nature onzeker zijn en weinig zelfvertrouwen hebben, halen hun vertrouwen vaak uit hun omgeving. Stop daar wat prestatiegerichtheid en perfectionisme bij en je hebt de ideale combinatie voor een (negatieve) workaholic. Eentje die eerder werkt voor bijvoorbeeld status of aanzien, en minder voor het plezier.

Keuzes maken en prioriteiten stellen

Plezier doet het ‘m dus. U mag best een tandje harder werken, als u maar gemotiveerd bent. Om fit en gezond te blijven is het dus belangrijk om uit te zoeken wat u in uw werk plezier verschaft en wat u stress oplevert. Zo kunt u betere keuzes maken en uw energie bewaken. Ook prioriteiten stellen om de taken die het belangrijkst zijn als eerste af te hebben helpt. Rust nemen na gedane arbeid zorgt ervoor dat u weer met volle bevlogenheid aan de slag kunt. Door middel van evaluatiemomenten kunt u bepalen of bepaalde projecten de moeite van uw tijd en energie waard waren. Op die manier blijft u een gezonde workaholic.

Hoe herkent u de (negatieve) workaholic in uzelf?
  • U denkt continue aan werk;
  • U heeft altijd het gevoel tijd tekort te komen en neemt daarom weinig rust;
  • Uw werktijd gaat vaak ten van uw privétijd;
  • U vindt dat het altijd beter kan;
  • U heeft weinig tot geen hobby’s of iets anders dan werk waar u plezier in heeft;
  • U heeft bevestiging en complimenten nodig om u goed te voelen over uw prestaties;
  • U stelt zich (te) flexibel op;
  • U kunt niet genieten van uw successen;
  • U vindt het moeilijk om prioriteiten te stellen;
  • Uw fysieke werkhouding is gespannen;
  • U slaapt slecht of heeft andere fysieke klachten.

Vond u dit interessant? Wellicht is dit ook wat voor u:


Bronnen:

Deondernemer.nl | 30 januari 2018

BoFit.nl | 4 januari 2016

BoFit.nl | 26 mei 2016

Deel dit bericht