Hoe assertief leidinggeven u en uw werknemers gezonder maakt

In Gezondheid, Ondernemen by De Gezonde Ondernemer

In een gezonde organisatie voelen medewerkers zich vrij om zich te uiten. Een bedrijf bloeit op bij medewerkers die goed in hun vel zitten. Het bereiken van zo’n ideaal werkklimaat vraagt om een investering. Uw investering. Als ondernemer met personeel mogen eigenschappen als passie, accuratesse en charisma niet ontbreken. Maar er is een kwaliteit die nóg belangrijker is voor een goed functionerend team: assertief leidinggeven.

Een goede mate van assertief leidinggeven verbetert de relatie tussen uzelf en uw medewerker. Assertiviteit ligt tussen onderdanigheid en agressiviteit in. Bij onderdanig gedrag gaat u de confrontatie uit de weg. Alles wordt bedekt met de mantel der liefde. Te daadkrachtig optreden zorgt juist weer voor te hoge druk en remt efficiënt werken. Bij beide is er weinig ruimte voor open communicatie. De sleutel ligt in twee dingen: wees u bewust van de invloed die u op anderen heeft én vindt uw eigen weg tussen onderdanig en agressief leidinggeven.

Wees u bewust van uzelf

Bent u zich bewust van hoe u overkomt, dan kunt u dit actief inzetten bij uw non-verbale communicatie. Vinden anderen u controlerend? Zorg dan voor een open houding. Leun tijdens een gesprek bijvoorbeeld bewust naar achteren in uw stoel. Daarmee geeft u de ander ruimte. Daarnaast is het belangrijk dat u uw prioriteiten duidelijk voor ogen heeft. Op die manier herkent u wanneer u uw zin moet doordrijven en wanneer u zich beter op de achtergrond kunt houden. Assertief leidinggeven vraagt om de juiste middenweg.

Kort en bondig, en met respect

Als u zich uitspreekt, doe dit dan altijd vanuit de ik-vorm en wees direct en duidelijk. Indien u iets weigert, gebruik dan het woord ‘nee’. U kunt een toelichting geven, maar houd deze kort en bondig. Let erop dat u goed luistert naar uw gesprekspartner. Geef bijvoorbeeld een korte samenvatting waaruit blijkt dat u uw werknemer gehoord heeft. Respect tonen is in assertief leidinggeven namelijk net zo belangrijk als duidelijk communiceren. Als het nodig is om kritiek te leveren doe dit dan altijd op de handeling en niet op de persoon. Bevestig hierna uw steun en vertrouwen in uw medewerker.

Vond u dit artikel interessant? Wellicht is dit ook iets voor u:


Bronnen:
Sprout.nl | 28 september 2017
Sn.nl | 21 januari 2013

Deel dit bericht