U heeft veel tijd en energie gestoken in uw eigen onderneming. De gedachte dat iets of iemand een fout maakt en hiermee al uw werk teniet doet, is de nachtmerrie van elke ondernemer. Een heel logische reactie is controle houden. En dat is misschien prima in uw eentje (hoewel stressklachten op de loer liggen), maar heeft u personeel dan wordt dit een ander verhaal. Hoe kunt u als leidinggevende leren de controle los te laten?
We zijn doorgaans banger iets te verliezen dan risico’s te nemen en te winnen. Wat u heeft wilt u namelijk niet kwijtraken. Daarom verstevigen we de grip om zo fouten met een dramatische afloop te voorkomen. Zo ook bij het runnen van een bedrijf. Achter die stevige grip ligt vaak de overtuiging dat u het zelf het beste weet. U bent tenslotte de oprichter die vanaf het begin af aan alles heeft opgebouwd en alle ins en outs van het bedrijf kent. U weet precies hoe iets moet gebeuren om een bepaald resultaat te krijgen. En dat is natuurlijk voor een deel waar. Maar controle is niet de meest effectieve manier om uw bedrijf te helpen. Sterker nog, het kan u op een bepaald moment zelfs tegenwerken en de groei van het bedrijf afremmen.
Controleren van anderen
U heeft niet voor niets een team om u heen verzameld om die dingen te doen die niet uw sterkste kant zijn of waar u simpelweg geen tijd voor heeft. Hierover controle houden lijkt een oplossing, maar geeft helaas maar weinig zekerheid. Het controleren van werk van anderen zorgt namelijk niet per se voor een beter resultaat. Want: u maakt zelf ook fouten, u kunt nooit de volledige controle over iemand anders hebben en anderen zijn soms beter op hun vakgebied dan u. Mogelijk kent u uw eigen controlemechanismen wel en weet ook dat loslaten vaak meer oplevert. Maar in de praktijk is dat veel lastiger. Zeker als u uw bedrijf in handen van anderen geeft met alle risico’s die dat met zich meebrengt.
Vertrouwen = accepteren
Onder het gevoel dat het u het zelf beter weet, ligt meestal een gebrek aan vertrouwen ten grondslag. Door weinig te vertrouwen op de ander werkt u controlemechanismen juist in de hand. Het is dus van belang dat u leert vertrouwen en taken kunt delegeren. Maar als het zo makkelijk was, dan had u dat natuurlijk al lang gedaan. Vertrouwen gaat uiteindelijk om de situatie accepteren zoals die is. U vindt het moeilijk om zaken uit handen te geven en dat is heel menselijk en logisch in uw situatie. Aan dat gevoel kunt u niet zo veel doen, behalve toegeven dat het er is. Maar u hoeft er niet naar te handelen. U kunt beslissen om het uiteindelijk anders aan te pakken. En soms betekent dit even diep zuchten en een stap in het diepe nemen.
De juiste randvoorwaarden
Om uw vertrouwen te helpen is het belangrijk om goed personeel in dienst te nemen. Mensen van wie u weet dat ze hart voor de zaak hebben, dat ze kundig zijn en open communiceren. Dan kunt u ze met een gerust hart hun werk laten uitvoeren. U geeft uw personeel dan veel meer de ruimte om te groeien. Het is bekend uit onderzoek dat werknemers met enige autonomie veel minder gevoelig zijn voor stress en stressklachten. En misschien verrassen ze u wel met iets wat u zelf niet heeft kunnen bedenken.
De grote lijnen
Wanneer u net begint met personeel in dienst nemen dan zult u ook moeten wennen aan uw nieuwe taak. U bent niet meer per se de uitvoerder maar de aanstuurder. U moet nu de grote lijnen in de gaten houden en zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan. En u bent degene die moet zorgen dat uw werknemers zich kunnen ontplooien, goed uit de verf komen en dat ze als team goed samenwerken. Geef aan wat uw verwachtingen zijn, maar de puntjes op de i zetten en te veel inhoudelijk bezig zijn is dus niet meer uw taak. Zo voorkomt u ook dubbel werk. Uiteindelijk geeft dit u veel meer rust en ruimte om dat te doen wat echt belangrijk is voor het bedrijf. En daar plukken u en uw bedrijf uiteindelijk de vruchten van.
Vond u dit interessant? Wellicht is dit ook wat voor u:
Stress voor zijn? Leer gezond ondernemen!
Bron:
Sprout.nl | 12 maart 2019
Deel dit bericht