foto bij 7 tips om werkstress te verminderen

7 Gouden Tips Om Werkstress Te Veminderen

In Gezondheid by De Gezonde OndernemerGeef een reactie

Het ondernemerschap levert over het algemeen minder stress op dan een doorsnee baan op kantoor, blijkt uit een recent onderzoek van TNO. Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat de ondernemer in zijn dagelijks werk geen stress ervaart. Integendeel. Want wat gebeurt er als een opdrachtgever niet betaalt? Als u problemen ervaart met personeel? Of als u omkomt in het werk? Lees deze 7 gouden tips om werkstress te verminderen.
1. Zorg voor balans tussen werk en privé

De neiging van veel ondernemers is om bij drukte meer overuren te maken. Terwijl aandacht aan uw privéleven juist de nodige ontspanning geeft. Daarnaast is uw privéleven uw basis; zit hier iets niet goed dan werkt dat door in uw dagelijks werk. Een mooi streven is om 8 uur te werken, 8 uur te ontspannen en 8 uur te slapen.

2. Neem een goede houding aan

Uw lichaamshouding is meer van invloed op uw werkstressniveau dan u denkt. Te lang achter de computer zitten kan verkramping geven in nek, schouders en rug. Uw ademhaling komt in de knel doordat u inzakt. Rechtop zitten met beide voeten op de grond en met uw hoofd rechtop is de juiste houding. Afwisselend staand werken helpt om in beweging te blijven. Zorg daarnaast ervoor dat uw ademhaling niet te hoog is en vanuit de (onder)buik komt.

3. Neem voldoende pauzes

U heeft nog aardig wat werk weg te werken. Uw werktempo verhoogt zich, de werkstress neemt toe en u blijft net even wat langer doorwerken. Herkenbaar? Toch blijkt dat dit niet de meest efficiënte manier van werken is. U bent veel meer gefocust als u af en toe pauzeert, naar buiten gaat, beweegt en even uw zinnen verzet. Met een helder hoofd en een ontspannen lichaam kunt u veel meer doen in korte tijd dan wanneer u in de stressmodus staat.

4. Eet gezond

Gezonde voeding schiet er vaak bij in als de werkdag langer is dan u had ingepland. Bent u een ondernemer die na het werk nog gauw een snelle hap haalt en in de magnetron opwarmt? Uw energielevel daalt als u te weinig vitamines en mineralen binnen krijgt. Gevolg: vermoeidheid en futloosheid. Zorg dus dat gezonde voeding bovenaan uw prioriteitenlijstje staat.

5. Accepteer uw grenzen

Weet waar uw grenzen liggen. U bent geen supermens en kan nu eenmaal niet alles. Leer uzelf en uw grenzen dus kennen. En accepteer vervolgens ook waar uw limieten liggen. U maakt het voor uzelf gemakkelijker en het is minder stressvol als u niet iedere keer over uw grenzen heen gaat.

6. Delegeer

Veel ondernemers willen graag zelf de touwtjes in handen hebben. Begrijpelijk, maar is het ook nodig? Heeft u personeel dan kunt u gemakkelijk taken delegeren die u niet per se hoeft te doen. Bent u zzp-er? Vraag u af of u werkelijk de administratie zelf moet doen of kunt u dit ook uitbesteden? Kost de telefoon opnemen u veel tijd? Schakel een telefoondienst in. Zo blijft er meer ruimte in uw agenda om met nieuwe ideeën aan de slag te gaan. Dat is tenslotte waarom u als ondernemer bent begonnen.

7. Ruim op

Opruimen geeft meer ruimte in uw hoofd. En daardoor geeft u werkstress geen kans. Zorg dus voor een opgeruimd bureau. Wis de berichten in uw postvakje van tijd tot tijd. Ruim de rommel in uw tas op. Zo begint u iedere keer met een schone lei.


Deel dit bericht

Leave a Comment